Maria Montessori in pravljice

Dandanes imamo starši več bistveno možnosti za izobraževanje svojih otrok, kot še pred nekaj desetletji. Ena izmed najpomebnejših odločitev je prav gotovo, ali velja otroka vključiti v ‘običajno’ šolo, ali raje poskusiti s katero od ‘alternativnih’. Pedagogika Montessori prav gotovo ponuja nekaj razmisleka vrednih idej, osebno pa sem seveda najbolj navdušen nad pravljicami, zato me je zanimalo, kako jih vključujejo (če sploh) v svoj sistem izobraževanja.

Kaj si je ustanoviteljica Maria Montessori mislila o pravljicah, ni povsem jasno. Ko se je njen sistem že dobro razvil in razvejal po vsem svetu, se je začelo govoriti, da pedagogika Montessori pravljice zavrača, vsaj do določene starosti (6. leta), to priporočajo tudi v otrokovem domačem okolju, ko pa se pravljice uvedejo, je za vsako uveden natanko določen vzgojni, oziroma izobraževalni cilj, saj le tako lahko otrok obvlada tisto, kar mora obvladati – resničnost.

Zagovorniki pravljic pa vik in krik.

Osebno nimam izkušnje s pedagogiko Montessori, a je na spletu ogromno materialov in se zdi, da je osnovna težava v ločevanju, kot si ga je zamislila ustanoviteljica:

  1. domišljija kot edina podlaga za ustvarjalnost
  2. fantaziranje kot popolna potrata časa

In težava? Kako ločiti domišljijo od fantaziranja? Če ste kdaj brali zanimivosti o podjetju Google, ste morda opazili, da spodbujajo svoje zaposlene k produktivnemu zapravljanju časa, med katerim so se domislili marsikatere uporabne (za podjetje, da ne bo pomote) novotarije. Seveda je bilo tudi ogromno tega časa porabljenega v prazno. Ali pač ne? Zaposleni so namreč v ‘fantaziranju’ uživali in to je vsekakor pozitivno vplivalo na njihov siceršnji odnos do dela. To je samo en primer, kjer meje med nekoristnim fantaziranjem in uporabno domišljijo niso potegnili. Takih podjetij je veliko, čeprav je tistih, kjer podobne spodbude ni, seveda še bistveno več-

Pri Montessoriju je očitno odnos drugačen, zato prihaja do zmede. Le nekaj primerov:

  1. otrok se po povabilu k vključitvi v predstavo v razredu odzove z “delamo se lahko samo zunaj, na igrišču, znotraj pa ni pravi prostor za predstave”
  2.  pedagogi ne vedo natanko, kaj početi s pravljicami, zato pri svojem delu uporabljajo le zgodbe s stvarnimi elementi, fantastike, pošasti in podobne navlake pa ne uvrščajo v program
  3.  spoznavanje literature in drugih oblik umetnosti se zaradi relativno visoke stopnje samostojnosti pedagogov in nejasnih smernic ‘z vrha’ od šole do šole, celo od oddelka do oddelka zelo razlikuje, rezultati pa so temu primerno nepredvidljivi

Dokončnega mnenja o odnosu pedagogike Montessori torej ni lahko dati, saj je očitno, da pravljic ne zanemarja (edino pravilno), a po drugi plati morda vendarle preveč energije zapravlja z njihovim osmišljevanjem (je to sploh beseda?), kar je vedno nehvaležno delo. Pomislimo le na izmuzljivi izvor pravljic, ali pa na opozorila Bruna Bettelheima, naj pravljice otroku nikar ne razlagamo, saj ga bo dosegla na podzavestnem nivoju.

Tako lahko staršem, ki se ob nasvetu, naj otrkom ne berejo pravljic svetujem le, naj dobro premislijo o naslednjih dejstvih:

  1. cenzura sicer lahko sem in tja prinese kaj dobrega, a zanjo moramo imeti zares tehtne in jasne argumente
  2.  odtegovanje pravljic otrokom nikakor ne bo vzelo priložnosti za fantatiranje, le za zgodovinsko preverjena in umetniško oblikovana besedila bodo prikrajšani (na katerih, če dobro premislimo, temelji naš družbeni red, saj ravno skozi pravljice otrok najprej jasno spozna razliko med tistim, kar je prav, in tistim, kar ni)
  3.  kot je rekel že Einstein: “Če hočete, da bodo otroci pametni, jim berite pravljice. Če hočete, da bodo še pametnejši, jim berite še več pravljic.”

 

Ja, seveda ni vseeno kdaj, kako in katere pravljice beremo otrokom. Ravno zato je poklic starša najtežji na svetu. In najlepši. Le glejte, da vam pedagogi pri tem pomagajo!

Komentiraj

Filed under pravljice

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s